TravBusiness

Alles voor de zakelijk reisagent

Met diverse zakenreisbureaus, 'reguliere' reisbureaus die tevens zakenreizen boeken en (directie-)secretaresses en assistentes in Nederland, is de zakenreismarkt een leuke, interessante en gevarieerde branche. Om ook aan jouw informatie behoefte te voldoen, is deze TravBusiness Ecademy opgesteld. Laat je inspireren!

Zakenreizen
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
afbeelding van TravEcademy

TravEcademy

3 jaar geleden

Zakenreizigers maken minder gebruik van directe boekingskanalen

De trend onder zakenreizigers om vlucht en accommodatie rechtstreeks bij leveranciers te boeken is met 12 procent gedaald, blijkt uit recent onderzoek van SAP Concur en GBTA. Het aantal Europese zakenreizigers die rechtstreeks vluchten boekt bij hun favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. In dezelfde periode daalde het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen van 83 procent in 2017 naar 70 procent in 2018.

Pierre-Emmanuel Tetaz, EMEA SVP en General Manager bij SAP Concur zegt: “Het onderzoek vertelt ons dat 62 procent van de zakenreizigers vindt dat hun werkgever enigszins of zeer vooruitstrevend is als het gaat om de boekingstechnologie. Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools (OBTs) in 2018. Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever.”

Voor travel managers die het gebruik van corporate boekingskanalen willen verbeteren, is er nu aangetoond dat zakenreizigers in heel Europa gemak en een persoonlijke benadering willen. In het algemeen zei 41 procent dat zij liever rechtstreeks boekten omdat het gemakkelijker was. Er zijn in het continent wel wat verschillen:

  • In de Benelux-landen staat prijs bovenaan de lijst, gekozen door 48 procent van de reizigers. Gemak en betere keuze komen volgens 38 procent op een gedeelde tweede plaats.
  • Gemak en prijs zijn ook de meest gekozen redenen in de UK: 48 procent van de reizigers koos daarvoor.
  • In Frankrijk staat gemak bovenaan (gekozen door 45 procent), gevolgd door de prijs (gekozen door 44 procent).
  • In de Scandinavische landen is prijs veruit de populairste reden om een rechtstreekse boeking te doen – gekozen door 42 procent, tegenover 36 procent die gaan voor gemak.
  • Prijs en de beschrijvingen op directe boekingskanalen zijn de twee meest gekozen redenen in Duitsland – beide door 44 procent. Gemak komt op de derde plaats (37 procent).
  • Bij de vraag naar kenmerken die ze graag zouden zien in corporate booking tools, noemde 43 procent van de reizigers in EMEA het gepersonaliseerde boeken in hun top drie van keuzes. 42 procent noemde goedkeuring vóór het boeken van de reis en personalisering.
Zakenreizen
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn